Vi har tidigare delat med oss av roliga lekar och samarbetsövningar som kan genomföras ute i skogen. Naturen är däremot inte enbart en plats för lek, utan också för lärande. Här tänkte vi därför berätta mer om hur man kan lära barnen matematik i skogen!
Matematik utomhus – roligt och lärorikt
Matematik, ett ämne som för de flesta barn inte är någon favorit, blir genast betydligt roligare om man byter miljö och pedagogik. Nedanför tipsar vi om kluriga och lärorika uppgifter som hjälper barnen att förbättra sina mattekunskaper:
1. Räkna myror
Denna uppgift är både rolig och lärorik. Den går till på så sätt att man fäster två små pinnar i marken, i närheten av en myrstack. Därefter knyter man ett rep mellan pinnarna. Barnens uppgift är sedan att räkna hur många myror som passerar ”porten” under ett visst antal minuter.
Vill man göra det ännu svårare kan man även räkna hur många myror som går från stacken, hur många som går till stacken och sedan räkna ihop hur många som passerat porten totalt sett.
2. Gissa myrstackens höjd
En annan spännande övning är att försöka gissa höjden på en myrstack. Här kan barnen med fördel arbeta två och två. Efter att barnen har gjort varsin gissning, hämtar de en pinne som är högre än stacken.
Därefter markerar de med en penna eller med ett finger hur högt på pinnen som stacken når, vartefter de mäter längden med en linjal eller ett måttband. Vem kom närmast?
3. Gissa trädets omkrets
På samma sätt som man kan gissa och ta reda på myrstackens höjd, kan man göra detsamma med trädets omkrets. För att ta reda på svaret lindar man ett rep runt trädet, markerar vart repet går ihop och använder sedan en linjal eller måttband för att mäta.
4. Lägg till och dra ifrån
Samla ihop stenar, grenar eller andra liknande föremål från skogen. Lägg fram tio saker. Be sedan barnen att lägga till eller plocka bort ett visst antal föremål. Hur många är kvar?
5. Gör egna sagor
Ett annat tips är att låta barnen göra egna mattesagor. Dela in dem i grupper om två, vartefter de får berätta saga för resten av gruppen, som ska gissa på svaret.
En saga skulle exempelvis kunna vara utformad på följande sätt:
Det var en gång en gubbe som skulle gå ut i skogen och plocka kantareller. Han lyckades hitta 10 kantareller innan han begav sig hem igen. På vägen hem blev han skrämd av en björn och tappade därför 2 kantareller. Hur många svampar hade han då kvar?